Nu vom fi niciodată în categoria mainstream, cât timp această etichetă e clădită pe mediocritate

Nu vom fi niciodată în categoria mainstream, cât timp această etichetă e clădită pe mediocritate

 chesti@naru’ lui Bogdan Șerban: Vița de Vie

 Care este diferenta majora intre muzica romanesca a anilor 90 si cea de acum, respectiv rock-ul romanesc anii ‘90 vs 2013?

Adrian Despot: Lipsa lui de pe canalele clasice de comunicare: presa scrisa, radio si tv.

 Sorin Tanase (Pupe): Inainte de 90, in Romania, era interzisa comercializarea albumelor de muzica straina, care, conform principiilor comuniste, contineau mesaje ce contravineau educarii tinerilor in spiritul fauririi „societatii socialiste multilateral dezvoltate”. Numarul formatiilor existente in acea perioada era foarte mic si erau obligate sa-si prezinte textele spre aprobare.

Dupa 90, a avut loc o explozie de aparitii pestrite, devenind cunoscute doar trupele difuzate la radio,sau cele care aveau sansa de a face un clip. Perioada era foarte entuziasta, formatiile se faceau si se desfaceau, dar piata de concerte era destul de saraca, spectacolele fiind organizate haotic. In acei ani existau extrem de putine cluburi in care se canta, era perioada de inceput a aparitiei lor, iar lumea nu era obisnuita sa plateasca pentru a vedea formatii performand la cativa metri intr-un loc unde se poate bea bere si se poate dansa. Principalele evenimente erau finantate de companiile producatoare de tigari. Acestea au fost interzise in Europa la finele anilor 90.

In zilele noastre, muzica romaneasca este mult mai segmentata si mai conturata. Capacitatea radioului si televiziunii in a ridica si omori formatii este mult diminuata de raspandirea exploziva a internetului, care a adus canalele media la nivel de „timp real” si un flux imens de informatie. In acest cadru, formatiile sunt nevoite sa-si angajeze directori de comunicare si de imagine pentru a deveni cunoscute.

Cezar Popescu: In anii 90, ascultam Iris si Cargo. Acum,in 2013, ascult GoodbyeToGravity si WhiteWalls.

Adrian Ciuplea: Eu, in ’90, aveam varsta de 8 ani. Nu stiu aproape nimic despre muzica acelei perioade, desi traiesc cu impresia ca atunci era mai “cool” sa iti faci o trupa decat acum, in 2013.

Mandela: Imbracamintea. Este foarte bine ca s-a renuntat la egari.

Mihai Ardelean: Muzica Rock in anul 2013 este mult mai putin promovata.

Vita de Vie mainstream vs underground.

Adrian Despot: Cineva ne cataloga, acum mai multi ani, ca fiind primii din underground si ultimii din mainstream. Nu stiu, nu mi-a placut niciodata catalogarea muzicii pe criterii geografice. Exista muzica buna si proasta, atat in mainstream cat si in underground.

Sorin Tanase (Pupe): VDV a avut sansa sa se nasca intr-un moment in care se mai difuza muzica rock la radiourile „mainstream” si in care televiziunile inca mai puneau accent pe latura muzicala a programelor lor. Imaginea formatiei s-a impus decisiv prin prezenta lui Adrian, care facuse parte din „Scoala vedetelor”, emisiune produsa de TVR si care a avut un impact ce depaseste cu mult suma tuturor vocilor si talentelor Romaniei din zilele de azi. Acest atu a scurtat drumul catre cele mai mari scene din tara, acolo unde VDV a avut sansa sa arate ca armele muzicale sunt bine ascutite. De-a lungul anilor, formatia a avut constanta in exprimare, fiind imuna la curentele de succes vremelnic, aceasta fiind poate singura latura „underground”.

Cezar Popescu: Mainstream.

Adrian Ciuplea: Vita de Vie nu va fi niciodata in categoria mainstream, atat timp cat aceasta eticheta este cladita pe superficialitate, banalitate si mediocritate. In acelasi timp, popularitatea de care ne bucuram ne “scoate” din underground.

Mandela: Cu siguranta, Vita de Vie este respectata din ambele directii, probabil ca adevarul este undeva la mijloc.

Mihai Ardelean: Amandoua.

Mai este valabila afirmatia: “muzica romaneasca nu prea a avut niciodata curajul sa fie originala”? 

Adrian Despot: Eu nu am auzit de ea.

Sorin Tanase (Pupe): Nu cred ca a fost vreodata valabila aceasta afirmatie. Excluzand plagiatele, toata muzica romaneasca este originala. Copiii pasionati care se apuca de muzica au la capul patului afise cu artisti pe care ii venereaza, viseaza sa compuna piesele lor, ar vrea sa le traiasca viata. Asa se nasc curentele muzicale, este natural sa se intample asa, dar este valabil pentru tinerii din toata lumea.

Cezar Popescu: In Romania, nu apar stiluri si curente muzicale. Trupele romanesti pot fi originale doar incercand sa impleteasca intr-un mod cat mai inedit diverse stiluri si maniere muzicale.

Adrian Ciuplea: Nu am auzit de aceasta afirmatie, insa e cert ca muzica romaneasca a fost intotdeauna “plina” de influente, indiferent de gen.

Mandela: Eu cred ca muzica buna ramane peste ani, ce a ramas pana acum a fost si original si curajos.

Mihai Ardelean: Nu stiu daca a fost vreodata valabila.

Exista mesaje subliminale in piesele Vita de Vie care n-au fost intelese sau descoperite de public/fani? Daca da, deconspirati-le acum.

Adrian Despot: Exista versuri, iar acestea poti fi interpretate sau interpretabile.

Sorin Tanase (Pupe): Ne adresam celor care inteleg mesajele noastre, nu celor care se prefac ca le inteleg.

Cezar Popescu: Mesajele pieselor sunt cele care sunt. Unii le-au inteles, altii poate nu…

Adrian Ciuplea: In general, muzica Vita de Vie este foarte sincera si, de cele mai multe ori, ascultatorul se poate conecta cu noi la un nivel intim. Dar, se mai intampla uneori sa facem jocuri de cuvinte si sa folosim mesaje cu sensuri multiple, toate astea fiind un “defect” profesional de care abuzam in viata de zi cu zi.

Mandela: Nu stiu exact ce n-au descoperit fanii din textele VDV, dar este admirabil cum acestia impletesc cuvintele in intelesuri.

Completati, va rog, propozitia: sa canti/sa creezi rock in limba romana este …

Adrian Despot: … natural.

Sorin Tanase (Pupe): … cel mai sincer si firesc mod de a-ti arata originalitatea.

Cezar Popescu: … mai greu de inteles si de apreciat de catre cei care nu vorbesc aceasta limba.

Adrian Ciuplea: Avand in vedere ca intrebarea se refera la compunerea textelor, eu cred ca e mai dificil de lucrat cu limba romana fata de engleza. Este si normal, pentru ca limba romana este mai complexa din multe puncte de vedere, insa toate aceste detalii pot fi folosite ca modalitati de exprimare.

Mandela: …si greu si frumos.

Mihai Ardelean: … firesc.

Dati-mi cateva exemple de trupe/artisti/muzicieni pe care i-ati descoperit de curand. 

Adrian Despot: The New Regime, Alt-J, Foals etc

Sorin Tanase (Pupe): Horia, Brenciu si Crișan.

Cezar Popescu: Foarte multi din underground. Nimic mainstream.

Adrian Ciuplea: Sarah Jarozs, Janek Gwizdala, Boy.

Mandela: Days of Confusion, Magik Malik (asta nu e nou, dar acum sunt pe el).

Mihai Ardelean: Mutemath, Bon Iver, Twelve Foot Ninja.

Dincolo de muzica, ce este albumul Acustic?

Adrian Despot: O intoarcere la momentul zero, facuta in scopul alimentarii cu emotie.

Sorin Tanase (Pupe): O privire inainte către trecut.

Cezar Popescu: O maturizare..o implinire..o alta etapa.

Adrian Ciuplea: O stare noua pentru noi, foarte diferita de starea ultimilor 15 ani. Fiind nevoiti sa privim piesele proprii din alt unghi, am descoperit, in acest proces delicat, ca satisfactiile emotionale sunt atat de mari, incat, la un moment dat, ne-a fost putin dificil si ciudat, in acelasi timp, sa ne intoarcem la abordarea electrica.

Mandela: Armonie, echilibru, trairi extreme si, desigur, intoarcere la origini.

Mihai Ardelean: Dincolo de muzica, albumul acustic este exprimarea emotiei pure.

Cum ati ajuns sa selectati colaboratorii pentru albumul Acustic – Alexandrina, Răzvan Suma, Florin Ochescu şi Eugen Caminschi? Au mai fost si alte propuneri de “featuring”?

Adrian Despot: I-am ales pentru ca impartasesc aceleasi principii muzicale cu noi. Aveam nevoie de aportul talentului lor pe acest album si l-am primit, neconditionat.

Sorin Tanase (Pupe): Nu este nevoie sa laudam calitatile artistilor invitati, sunt oameni care ne plac foarte mult si pe care i-am simtit atrasi de proiectul Acustic.

Cezar Popescu: Alexandrina – o voce speciala si foarte sensibila

Razvan Suma-cel mai bun violoncelist roman din generatia tanara. Florin Ochescu si Eugen Caminschi – doi chitaristi de mare exceptie.

Adrian Ciuplea: Am ales artisti cu principii muzicale similare cu ale noastre. In 2012, a fost in discutie o posibila colaborare cu Tudor Gheorghe.

Mandela: Oricine si-ar dori sa colaboreze cu asemenea artisti, sensibilitatea si talentul lor au intregit albumul “Acustic”.

Ce o sa fie dupa Acustic? Exista “muguri” de piese noi sau e deja “pe rod” viitorul material?

Adrian Despot: Da, avem deja trei piese aproape gata.

Sorin Tanase (Pupe): Dupa ce Acusticul se va fi limpezit, ne vom continua lucrul la noile piese electrice.

Cezar Popescu: Exista.Tot timpul exista. Nici noi nu stim ce o sa fie.

Adrian Ciuplea: Fara indoiala va fi un album electric, deja sunt cateva idei foarte frumos conturate.

Mandela : Deja …da.

Mihai Ardelean: La fiecare repetitie, se creeaza noi “muguri”. Pot sa spun ca deja s-au strans mai multe idei.

 _____________________________________________________________________________________________

Bogdan Serban este realizator GuerriLIVE si LogOUT, la Radio Guerrilla

______________________________________________________________________________________________