BLN: Scenei muzicale electro din România îi lipsesc publicul plătitor de bilet și entuziasmul lui

BLN: Scenei muzicale electro din România îi lipsesc publicul plătitor de bilet și entuziasmul lui

 

chesti@naru’ lui Bogdan Șerban : Brazda lui Novac

Spune-mi care sunt caracteristicile muzicale ale decadelor pe care le-ai prins pana acum – anii 80’, 90’, primii 10 ani din noul mileniu – si care crezi ca o sa fie genul predominant pana in 2020.

Pot sa-ti spun asa cum le-am inteles eu, ceea ce nu e neaparat valabil privit din alta parte.

Anii 80’– Bad haircut, hard rock si heavy metal prea mult. New Wave si Post-punk golden era, oameni care incercau din rasputeri sa impinga barierele muzicale dincolo de ceea ce se cunostea pana atunci. Incercari timide in muzica electronica, dar de substanta. O rezistenta imensa intampinata din partea oamenilor care erau foarte agresivi cu tot ce era nou, si atunci actele artistice raspundeau cu aceeasi moneda. Stilurile erau clare si putine, jurnalistii nu erau atat de interesati de etichete ca azi. Punk-istii urau metalistii si invers. Artistii erau sortati pe criterii de valoare de catre label-uri, faceau muzica doar cei care se pricepeau la asta, ceilalti se bucurau sa fie doar ascultatori si cumparau vinyl-uri sau casete. Breakdance. Sintetizatoare analogice peste tot si inceputurile digitalului.Yamaha DX7.

 

Anii 90’ – Alternative Rock, punk-istii dau mana cu metalistii si usor usor renunta la tunsorile si hainele penibile. Muzica electronica isi intra in drepturi, lumea incepe sa se obisnuiasca cu sound-ul sintetic. Warp Records golden era. Breakbeat, Jungle, Drum and Bass, EBM, Industrial., IDM. O perioada foarte creativa, lumea inca cumpara muzica, label-urile merg foarte bine. Probabil ca acolo va ramane varful daca nu vom reusi sa insanatosim industria muzicala intr-un fel. Apar multe genuri si subgenuri muzicale.

 

Anii 00’– mp3, democratia muzicala si declinul. Artistii mari sunt debusolati de scaderea drastica a vanzarilor, dau vina pe label-uri si invers, iar label-urile recurg la tot felul de tricks ca sa supravietuiasca. De aceea, unii artisti isi pierd dorinta de a mai face muzica in acelasi ritm in care o faceau ca pana atunci, sau pur si simplu nu mai fac muzica, multe trupe care se destrama. Abundenta de release-uri sau self-release-uri, datorita usurintei pe care computer-ul o aduce in proces. Multe foarte bune, dar extrem de multe proaste. Teoretic oricine isi poate permite sa faca muzica daca se pricepe putin la computer, lucru care face muzica extrem de greu de diferentiat, ce e bun si ce nu. Timpul nu iti permite sa asculti tot ce se lanseaza intr-un ritm ametitor. Totul e diluat maxim. Apare conceptul de free music, de care beneficiaza de fapt tot cei care au prins in anii 90’ o industrie muzicala sanatoasa, avad deja un fan base major, cei multi si mici care incearca acelasi lucru evident ca nu au acelasi succes. Dispar label-uri mari si apar multe mici care nu se pot sustine. Nu se mai merge pe risc si experiment, toti recicleaza lucruri deja facute din anii 80’ si 90’, cu tehnologii noi care sunt din ce in ce mai accesibile. Dubstep, care nu e nimic altceva decat un tip de sunet care este folosit de 20 de ani in muzica electronica, dar care de data asta e abuzat la maxim. Nimic nou, forma schimbata putin. Multa multa muzica facuta de oameni care au alte job-uri de fapt. Skrillex (sau echipa lui) ii angajaza pe membrii Doors sa faca o piesa impreuna, cat de ciudat e asta? Mp3’s killed it.

 

De curand ti-ai schimbat/oficializat identitatea artistica in BLN, de ce?

E mai usor de pronuntat pentru cei care nu vorbesc limba Romana, care sunt din ce in ce mai multi. Sunt initialele Brazda Lui Novac. Cochetez de mai bine de 10 ani cu ideea de a-mi schimba numele in BLN, dar niciodata nu am avut curajul sa o fac. Pana acum.

 

Este corecta afirmatia: muzica electronica anticipeaza sound-ul viitorului?

Daca e asa inseamna ca suntem de ceva vreme in viitor. Probabil ca muzica viitorului va fi ceva combinat intre electronica si acustica, si cred ca inca mai e de zis cate ceva in ambele.

 

Ce scule/programe foloseti acum. Spune-mi si un device sau un soft pe care ti-l doresti.

Folosesc Pro Tools 10 cu multe plugins si am o colectie maricica de sintetizatoare analog/digital pe care nu am sa le insir aici. Imi doresc acum Elektron Analog Four si DSI Tempest. Si sa fac upgrade la Pro Tools 11.

 

Iti propun un exercitiu pedagogic marca Brazda lui Novac: ce inseamna muzica electronica buna?

Muzica “ear candy”, care imi gadila urechile. Cea pe care atunci cand o asculti iti dai seama ca acolo s-a pus suflet si pasiune. Asta se simte imediat, indiferent de stil.

Completeaza, te rog, propozitia: sunetul pe care nu l-am folosit pana acum in muzica mea este…

Cowbell 

Numeste un artist de la ei din tara, din marea familie a muzicii electronice, care ti se pare a fi supraevaluat si unul, subevaluat. Poti sa aplici asta si la piata locala? 

La ei e simplu, Skrillex e supraevaluat clar. Subevaluati sunt multi, dar cel mai rau ma doare pentru Plaid. La noi nu cred ca e vreun artist electronic supraevaluat sau subevaluat. Tratez ascultatorii/platitorii de bilet sau muzica din Romania cu blandete si intelegere si pentru ca ei decid asta, nu am prea mari asteptari. Doar experiente personale.

 

Ce ii lipseste scenei locale de electro/electronica comparativ cu restul scenelor/pietelor de muzica in care ai fost si ai performat?

Publicul platitor de bilet si entuziasmul lui.

 

Album nou? Concerte? De unde se cumpara muzica ta?

Albumul cu nr.3 este la aprobat la un label, astept un raspuns. Pot sa iti zic ca e dublu album, primul cu 10 piese originale BLN si al doilea cu 13 remixuri facute de diferiti artisti. Curand voi face un anunt oficial, dupa ce voi semna cu label-ul. Albumul 4 e pe drum si el, am inceput lucrul deja, avand in vedere ca nr.3 e gata de anul trecut din aprilie, am asteptat foarte mult dupa remixuri. Muzica poate fi cumparata din foarte multe locuri, magazine virtuale pe internet. Un simplu search pe Google iti va da raspunsul la aceasta intrebare, nu vreau sa favorizez un anumit site. Concerte in perioada imediat urmatoare nu am, o sa fiu DJ la un Tribute Night Depeche Mode la Modern pe 11 Mai. Din toamna incep concertele, dar inca sunt in discutii, e cam devreme acum.

Bogdan Șerban este realizator Radio Guerrilla