GRUPUL DE REZISTENȚĂ: Hip-hop-ul n-ar trebui să fie motor pentru fanatism

GRUPUL DE REZISTENȚĂ: Hip-hop-ul n-ar trebui să fie motor pentru fanatism

chesti@naru’ lui Bogdan Șerban

 Sunteti parte a istoriei hip-hop-ului romanesc, asa ca am sa va rog pe fiecare dintre voi sa faceti o scurta radiografie a astora doua decenii si ceva de “beat” pus pe vers moritic.

Brugner: Probabil cea mai mare realizare a mea ramane albumul Delikt “Fara Numar” (1998). Am editat apoi solo un maxi single in 1999, intitulat “Prinsi in joc”, care continea colabos cu La Familia si Da Hood Justice. Majoritate aparitiilor mele din deceniul 2000 – 2010 au fost la nivel de “white label”, la diverse grupari independente. Consider ca mi-am reluat puternic activitatea dupa 2007, cu ocazia reformarii RAN/s, alaturi de Rimaru, Norzeatic, Niste Getto Daci, Da Hood Justice si Dox, insa varful mi l-am atins abia in 2012, cu Grupul De Rezistenta.

Nai’gh’Ba: Perioada de inceput a fost una extrem de frumoasa – nimeni nu prea stia de unde sa o apuce, conditiile tehnice erau jalnice, deci si sound-ul avea de suferit. Cu toate acestea, oamenii erau entuziasti iar atmosfera la concerte era de senzatie. Vremea casetelor a avut sarmul ei. A urmat o perioada de declin, prin anii 2000, iar acum se pare ca lucrurile revin la normal si zona asta este reprezentata pe toate palierele. Nu stiu inca incotro se indreapta lucrurile pentru ca in subsol nu sunt bani, publicul asteapta din ce in ce mai mult de-a gata, fara sa fie dispus sa plateasca; si multi artisti migreaza spre zona de mainstream. O decizie corecta mai ales daca vrei sa faci ceva bani. Si in anii 90 erau tineri care nu aveau bani, dar veneau la concerte si cumparau discurile. Acum exista o oarecare suficienta bolnavicioasa.

 

Cu ce a inceput hip-hop-ul pentru voi? Primul accesoriu vestimentar tipic, prima piesa de care v-ati atasat, primul vers nascut de voi.

Brugner: cu un disc cumparat din piata de la “rusi”, Run DMC “Mary, Mary”, maxi single. Pornisem inainte pe un drum oarecum “gresit”, neavand acces la informatie si considerand ca Hammer, Vanilla Ice, Snap, Marky Mark, Ice MC erau hip hop. Marturisesc ca atunci cand am auzit mentionandu-se denumirea Public Enemy, am crezut ca este o vorba de o piesa MC Hammer. Nu imi mai amintesc primul vers, pentru ca scriam o gramada prin clasa a 6-a, avand o trupa cu doi colegi de clasa, intitulata “OBC” (Oaky, Bob si Cooper), fiind puternic influentati de serialul lui Lynch, Twin PeaksJ Primul accesoriu vestimentar de care ma atasasem era un tricou de hockey cu NY Rangers, pe care mi l-am dorit enorm pentru ca il vazusem intr-un clip cu Nice & Smooth “Old to the new”. Cand l-am primit de la NY, am dormit cu el peste plapuma, intins frumosJ

K-gula: Primul vers nu mi-l amintesc. Primele toale le-am primit de afara, mai facem si improvizatii. Iar startul s-a dat odata cu vizionarea unei piese a unei trupe de copii “Another bad creation” cu slagarul “Playground”. Iti vine sa crezi?

Nai’gh’Ba: La mine a inceput cu un top care rula prin ’89 la bulgari – Hit video countdown se numea. Acolo am vazut primele piese rap. Dupa 89 a intrat Super Channel si asa am continuat sa urmaresc fenomenul, care ma prindea din ce in ce mai mult. Emisiunea Hip-Hop Radio Show de la Radio Nova 22 a fost acea bula de cultura care m-a determinat sa intru in zona asta. Primele versuri cantate erau in engleza. Prima piesa in romana s-a numit Asta-i viata noastra si a iesit pe o compilatie in ’95 parca.

 

Ar trebui legalizat “secretul din gradina”?

Brugner: Daca va referiti la “ce cred eu”, da. Consider ca se poate controla mult mai bine, plus ca la nivel national vorbim de venituri importante din turismJ Cunoscatorii stiu de ce Amsterdam prospera. In ceea ce priveste prejudecatiile unui popor prea conservator si superstitios, ele trebuie inlaturate rapid.

K-gula: Gasita o forma de tolerare si asta doar pentru cei trecut de 25 de ani. Pana la varsta asta, copiii sa isi mai vada si de scoala, munca, educatie. Sa inceapa sa devina responsabili pentru actiunile lui si apoi mai discutam.

Nai’gh’Ba: Cand “legalizezi” un secret, el devine banal, devine accesibil oricui :)) Despre asta si vorbim in piesa Secretul din gradina. Piesa nu este un indemn spre consum de iarba, ci mai degraba spre moderatie – si nu doar la acest capitol, ci in general. Nu am nicio problema cu o eventuala “legalizare” a secretului, cata vreme va disparea atractia fructului oprit. Mi-e teama insa ca vom ajunge atunci sa cerem legalizarea heroinei. Din pacate suntem un popor predispus la excese si nu-mi face nicio placere sa spun asta.

 

Hip-hop cu band(trupa instrumentisti) sau DJ? De ce?

Brugner: totul a inceput cu 2 platane si un mic, celebrul concept “two turntables and a microphone”, sau “the one and two’s”. Bandul da insa o savoare deosebita unui show bine pregatit de acasa sau improvizat, in sensul ca iti lasa mult mai multa libertate la nivel de interpretare scenica. Dar o adevarata trupa de hip hop fara DJ este ca o vedeta porno fara saniJ

K-gula: Eu sunt adeptul trupei cu instrumentisti din care sa nu lipseasca Dj-ul. K-tegoric vibe-ul este mult mai interesant.

Nai’gh’Ba: In esenta e cu dj, dar poti pune si o trupa fara problema. Muzica nu mai are bariere si o trupa iti poate oferi mai multe artificii scenice. Am incercat ambele variante si a fost bine si cu trupa plus Dj si doar cu Dj. Sincer mi-e dor de perioada in care simteam lemnele in spate…

Ce n-ar trebui sa fie hip-hopul?

Brugner: Nu ar trebui sa fie fake. Din punctul meu de vedere, HIP HOP inseamna strict realitate si mesaj ft bine elaborat, cum spun cei de peste ocean “hip hop is all about keepin it real”. Nu poti sa te lauzi ca o arzi cu limuzina si cu dame pe capota, iar seara sa te vada lumea la IDM cumparandu-ti haine, coborand din MetrorexJ De asemenea, am mai auzit niste afirmatii de-a lungul timpului care m-au amuzat teribil, “suntem prima trupa din RO, care canta breakdance”. Nici nu poti comenta, e pur si simplu amuzant. Asa ceva nu trebuie sa ajunga hip hop-ul, intrucat el lasa impresia ca este lesne de facut si accesibil tuturor.

K-gula: Atacat si marginalizat, fiindca niste capete “luminate” i-au inteles mesajul gresit.

Nai’gh’Ba – Un motor pentru fanatism – si aici nu ma refer la fanatismul religios – care vad ca prinde din ce in ce mai mult teren – ci la fanatism in general. Dupa parerea mea, fiecare transmitator de mesaje trebuie sa constientizeze foarte bine efectul cuvintelor pe care le transmite mai departe.

 

Limba romana vs limba engleza.

Brugner: sunt in general foarte legat de limba mea materna, dar nu sunt de acord sa fac traduceri doar de amorul artei, aidoma perseverentului popor francez, care pana si pentru celebrul “HDD”, a implementat termenul de “disk dur”J)))))) Acolo unde termenul este clar imprumutat si are sens asa cum este, nu apelez niciodata la traducere, pentru ca mi se pare fortat.

K-gula: Romana.

Nai’gh’Ba: Romana! Putem canta si in engleza, insa se schimba sarmul cuvintelor.

 

Daca cineva din afara tarii ar intreba: cum suna hip-hopul romanesc? Iar fiecare dintre voi ar trebui sa dea exemplu o piesa, care ar fi aia?

Brugner: Ti-as spune ce mi-au spus artistii mari care au concertat aici si ne-au ascultat pe noi, “localnicii”, prin deschidere: “you got nice flows and beats. Too bad your language is not international”. Cu siguranta as indica mai multe piese, pentru ca nu ma pot decide niciodata, insa as mentiona “Partea Doa” de la Delikt, “Supersonic”, Da Hood, CTC “Orice”, Zale “Numele dragostei”, etc, lista e lunga rauJ

K-gula: In Romania ultimilor ani, HH-ul s-a dezvoltat cam pe toate planurile. Din punctul meu de vedere, gasesti cam tot ce asculti si de afara. Baietii s-au experimentat, au aparut multi MC talentati.

Nai’gh’Ba: Da Hood – Supersonic, CTC – Bucuresti, BUG Mafia – Baieti buni, Parazitii – de ziua ta si lista poate continua
Completati, va rog, propozitia: ca sa faci hip-hop de calitate ai nevoie de …..

Brugner: pasiune, coloana vertebrala, un vocabular foarte bun, interactivitate, etc. Nu intelegeti ca daca le aveti puteti sa va apucati de maine, trebuie sa existe aceea scanteie care sa va traga spre cele 4 elemente.

K-gula: Multa munca asidua. Sa nu ai impresia ca este cool sa faci asta, iar acesta sa fie motivul pentru care te apuci.

Nai’gh’Ba – Bun simt, sinceritate, talent, inspiratie, multa rabdare si munca

Ce aveti programat anul asta, fiecare dintre voi si cu Grupul de Rezistenta implicit?

Brugner: Un nou material alaturi de Grupul De Rezistenta, pentru ca alaturi de ei, mi-am regasit placerea de a face hip hop. Nu e timp de solo-uri, pentru ca si asa proiectul ne tine in priza mai tot timpul.

K-gula: Pe plan solo, poate cateva piese noi, ce nu se vor regasi pe niciun album nou. Personal nu voi mai scoate nimic multa vreme de acum incolo, daca nu deloc.

Nai’gh’Ba – Un nou album cu GDR si sa pregatim best-of-ul Da Hood de 20 de ani

Bogdan Serban este realizator GuerriLIVE si LogOUT, la Radio Guerrilla