Electric Brother: În muzică e cel mai bine

Electric Brother: În muzică e cel mai bine

chesti@naru’ lui Bogdan Șerban : Electric Brother

Party Poopers, NSK, Aievea si acum solo, am ratat ceva? Individualism vs colectiv in muzica ta.

 Solo a inceput inca din timpul lui Party Poopers pentru ca, intotdeauna, am avut si alte idei care nu “treceau” de votul colectiv. Si foarte multe colaborari. Imi place in masura egala sa ma inchid in studio de unul singur si sa fac totul exact asa cum imi suna mie in cap, sau sa lucrez impreuna cu alti muzicieni sau artisti (nu neaparat din zona de muzica) si sa vedem ce iese.

Viata e ritm? Ritmul e muzica? 

Ritmul e peste tot pentru mine. Si daca e atit de slab incat e imperceptibil uneori, auzi sunete oricum. Am un soundtrack absolut continuu la viata mea, ca un radio care baga si chestii vechi recurente, hit-uri old skool, dar si chestii de ultima ora care inca nu au fost puse nicaieri pe hirtie sau pe banda.

 Completeaza, te rog, propozitia: in muzica cel mai bine e…

E o propozitie completa, doar topica nu e buna sau e putin prea poetica. Mai clar ar fi asa: “In muzica e cel mai bine”.

Relativ de curand, ai devenit tati. Odata cu asta s-a schimbat si muzica ta? Ai incercat sa folosesti sunetele produse de cel mic in creatiile tale?

Cred ca m-ai intrebat asta si la un Guerrilive. S-au schimbat multe bineinteles, nu stiu, insa, daca muzica s-a schimbat. Piesele noi la care lucrez de vreo un an sunt foarte diferite de ce faceam inainte si de albumul “Pe Pamant”, dar, cum spuneam, schimbarea a aparut ceva mai inainte. Nu cred ca are vreo legatura cu copilul. Cat despre sample cu gangureli nu am incercat, nu mi-a venit nicio idee. Dar astept sa ia un set de tobe sau o chitara electrica si sa facem treaba ca lumea.


Impartaseste-ne trei favoriti de ai tai din zone muzicale diferite, daca se poate sa si justifici alegerile facute.

Ah, e foarte greu. Nu pot sa aleg doar 3, nu ar fi drept. Nu exista 3 care sa fie atit de speciali incat sa se detaseze de toti ceilalti care imi plac foarte mult. Pot daca vrei sa iti zic 3 nume pe care le ascult des acum si care imi plac foarte mult, ma inspira si ma intriga cu productiile lor absolut fabuloase. Fara nicio ordine anume, ar fi Mark de Clive-Lowe – pianist, compozitor si producator extraordinar, jumatate japonez jumatatae neo-zeelandez, trait la Londra si LA, unul ditren oamenii nevazuti ai celo mai misto productii de nu-jazz, soul, r’n’b, are un single nou acum cu Nia Andrews pe care merita sa il auziti; apoi, Matthew Herbert – compozitor si producator englez genial, implicat politic, social, un vizionar! Merita sa cititi articolul de pe wikipedia despre el. Si al treilea (nu ca mi-ar fi usor sa ma opresc acum) ar fi Arto Lindsay – un chitarist si muzician american cu radacini braziliene, implicat in muzica de avangarda new-yorkeza de prin ’70 si ’80, punk, fake-jazz (cum ii zicea impreuna cu John Zorn si John Lurie), apoi a produs o gramada de discuri pentru mari artisti brazilieni, filme, proiecte artistice etc.

Producatorul Electric Brother in muzica cui si-a mai bagat mana in ultima vreme? Ai refuzat propuneri de a produce materialele altora? De ce?

 In ultima vreme, am compus muzica pentru un documentar despre Delta Dunarii, regizat de Ioana Dorobantu si Dan Ratiu, am colaborat la productia noului single Vama care trebuie sa apara curand.

Stiu ca ai lucrat cu regizorul Radu Muntean la soundtrack-uri sau la post-productia de sunet pentru peliculele sale, asta inseamna ca tu vezi filmul inainte, fara muzica? Cum e imaginea fara melodie?

Da, eu vad filmul asa cum a fost filmat, inainte de cosmetica. Dar inainte de a vedea filmul am ocazia sa citesc scenariul. In filmele lui Radu Muntean nu e prea multa muzica. Nu e loc sa vorbim despre coloana sonora, in schimb, e foarte interesant sa vezi un film ca Hartia Va Fi Albastra, inainte de toata post-productia de sunet. Imaginea fara muzica sau fara sunet lucrat e ca o minge la fileu, incepi sa te gandesti cum ar fi sa incerci asa sau asa, cum ar suna daca ai lua-o intr-o directie sau alta. Important e sa gasesti muzica sau sunetul care sa completeze imaginea, sa contribuie la feeling-ul intregului film, nu neaparat sa iti atraga atentia. Daca iti atrage atentia inseamna ca ai pierdut echilibrul acolo. 

 Esti creator de muzica, DJ si producator, spune-mi ce crezi ca vor avea masele in mp3 playere peste 10 ani – sau oricare alt mediu de stocare/redare va mai fi inventat pana atunci.

 Nu am nici cea mai vaga idee! E foarte posibil ca noile medii de stocare sa iti faca un remix al melodiilor preferate chiar in timp ce le asculti, in functie de activitatea neuronala, de tensiunea arteriala, de zgomotul de afara, de nivelul zaharului din sange sau de ce bei in momentul ala. La fel de posibil ca pentru un astfel de mediu de redare si muzica sa fie lansata si produsa intr-un sistem “deschis” ca niste proiecte cu elemente separate gata de prelucrat, in loc sa fie un produs finit. Bineinteles ca asta ar da din nou de munca si caselor de discuri gata sa remasterizeze toata discografia Led Zeppelin si Adriano Celentano in acest format.

Acum un an spuneai ca “pregatiti surprize” cu NSK-ul. Anul asta ce mai zici/faci?

Anul asta lucrez la un disc nou Electric Brother foarte diferit de ce am facut pana acum, nu stiu cand va fi gata si cum il voi scoate. Nu am nicio idee deocamdata in afara muzicii. Vreo doua piese sunt gata, deja masterizate dar asteapta un moment potrivit pentru lansare, aproape toate celelalte sunt schitate, dar acum munca de finisare imi ia foarte mult timp. Caut voci misto, cu atitudine, cu care sa colaborez. Intre timp lucrez la proiectele cotidiene si la ceva filme.

 Cu NSK nu pregatim inca nicio surpriza, mai asteptam putin.

Bogdan Serban este realizator GuerriLIVE si LogOUT, la Radio Guerrilla

____________________________________________________________________________

Electric Brother feat. Lizzy Parks – Tomorrow