Baba Dochia: In muzica electronica, elementul originar este haosul

Baba Dochia: In muzica electronica, elementul originar este haosul

chesti@naru’ lui Bogdan Serban

Existati/performati de ceva timp, in ciuda acestui aspect sunteti foarte discreti/zgarciti cu informatiile biografice privind trupa/proiectul Baba Dochia. Pentru conformitate, cine este BD si cand/unde s-a intrupat?

Mai exact am debutat in ianuarie 2013, perioada in care am avut si primul concert, in formula Marius Pop, Leon Lototchi si Cristi Canpean (visuals). Mai tarziu a sosit cel de-al 4 lea membru, Andrei Voicu, ca si tobosar. Inca de la inceput ne-am dorit ca ceea ce cream sa curga cat mai natural, sa sune cat mai organic, naturalete care nu o puteam gasi in folosirea laptopului ca si instrument unic de creatie. Aveam nevoie de intrumente organice: toba, chitara, bas; de aici si sosirea tobosarului, sau folosirea chitarii atat in show-urile live sau in faza de productie. Radacinile proiectului au incoltit in Sighisoara, unde separat am avut primele tangente cu productia muzicala in Propellerhead Reason 1 prin 2006 ca mai tarziu in 2012 sa ne intalnim cu toti la Cluj unde cu adevarat a luat nastere trupa.

Personajul Baba Dochia are ceva arhaic si ocult in AND-ul sau, trupa/compozitiile BD pastreaza ceva din stigmatele “eroinei” mitice?

Mai degraba o “antieroina” – da, putem considera ca pastram spiritul ostil, agresiv al Babei, si incorporam publicul in acest spirit. Vrem, metaforic, sa despuiem publicul de cojoacele sale, si sa il transformam in stana de piatra. Vrem sa il provocam.

Notist sau urechist – ce face mai bine muzicii, in general, si muzicii electronice in particular?

Am inclina sa spunem “notist” insa stim ca nu e adevarat. Nu suntem mari teoreticieni si nici macar nu ne dorim asta, nu vrem sa ne afundam in tehnica, drept urmare s-au intamplat multe accidente fericite in urma experimentelor dupa ureche. Mai tarziu am capatat niste notiuni de baza teoretice, nu multe, insa motivatia a fost sa stim regulile ca mai apoi sa le putem incalca. Mizam mult pe originalitate deoarece credem ca e o notiune foarte importanta in muzica, o notiune care te motiveaza sa experimentezi.

Improvizatie vs. rigoare in creatia Baba Dochia? Explicati, va rog.

Improvizam foarte mult in faza de productie, dupa care ne alegem loop-urile care credem ca pot da personalitate piesei. Mergem pe ideea ca singurul punct de creativitate din partea noastra e momentul in care vom da viata piesei. Din acel moment piesa va progresa singura, pasajele potrivite pentru piesa se vor alinia, doar trebuie sa intindem mana si sa le asezam pe piesa. Practic acest moment e cel mai satisfacator din viata unui producator, iar lipsa backgroundului muzical ajuta sa exploram in voie fara sa ne gandim ca facem o piesa dupa o anumita structura sau intr-o anumita cheie.

Cum justificati vizualul in constructia “ecosistemului” artistic Baba Dochia? De ce este nevoie de sprijin video pentru sustinerea demersului audio?

Dorind sa scoatem cat mai mult din orice situatie, putem spune ca sprijinul video e o necesitate. Incercam sa exemplificam feeling-ul piesei prin imagini. In procesul de creatie, dupa ce piesa prinde viata, iti ofera niste imagini sustinute de personalitatea acesteia, astfel ca aceste imagini mentale sunt transmise sub forma de guidelines catre visualul nostru pentru a fi transpuse in imagini reale. Evident este o abordare subiectiva asupra piesei, drept urmare nu ne asteptam ca fiecare sa perceapa aceleasi feeling-uri – tine de imaginatia fiecaruia – ceea ce face acest concept sa ni se para foarte interesant. In plus sprijinul video este binevenit pentru conceptual spectacolului ce vrem il executam – cel de imersiune, de calatorie alaturi de noi, live; te prindem, si nu iti dam drumul pana la final. De aceea exista si aparenta lipsa de comunicare cu publicul – consideram ca facand asta, in cazul nostru, te-am “impinge” scurt, brusc, in afara calatoriei, si nu ne dorim asta.

Lirica pe muzica sau muzica fara cuvant? De ce?

Setul nostru e in totalitate instrumental, cu mici exceptii. Tindem spre muzica fara cuvant deoarece credem ca se potriveste mai bine cu ce vrem noi sa transmitem: o stare, si nu un mesaj. Nu vrem sa transmitem un mesaj fix, ci vrem mai degraba sa lasam imaginatia ascultatorului sa isi perceapa mesajul personal. Am experimentat cu voce pana acum, si o sa mai experimentam, insa momentan o sa tratam vocea pe postul unui instrument muzical, nu pe postul unui instrument informativ, desi asta se poate schimba in viitor.

Care au fost sculele/instrumentele primordiale pentru fiecare dintre voi? Ce scule/programe folositi acum?

Leon Lototchi: Desi cu multa truda am strans bani sa imi cumpar prima clapa – un Roland E38, unealta primordiala a fost mouse-ul. Asa am inceput sa fac muzica – povestea clasica – in dormitor, in fata calculatorului, cu programul in fata. Aveam un singur soft ce il foloseam pentru productie – Reason de la Propellerhead, am inceput de prima varianta, si am tinut-o una intr-una cu el. Am fost fascinat de ideea de creare de sunet, de toate rotitele existente la synth. Programul a ramas, si odata cu tranzitia la concertele live am extins setupul la controloare MIDI.

Setupul actual: M-Audio Oxygen 25, Behringer BCR2000, Theremin + efect Digitech Digital Delay, Arturia Minibrute. DAW: Reason 7

Marius Pop: prima tangenta muzicala a fost o chitara clasica, ca mai apoi sa fie inlocuita de una electrica cu care am inregistrat primele idei de piese prin 2006. A urmat Reason 3.1, unde am creat primele beat-uri acompaniate de chitara si bas din Subtractor(prima mea tangenta cu sintetizatoarele, fie ele chiar si in forma virtuala). Mai tarziu a aparut primul midi controller: M-Audio Axiom 25 urmat de primul meu sintetizator hardware.

Setupul actual: Korg MS-20 mini, M-Audio Axiom 25 2nd Gen, Behringer BCF 2000, chitara Epiphone Les Paul, procesor efecte VOX ToneLab EX, DAW: Reason 7

Completati, va rog, propozitia: in muzica electronica frecvența …

In muzica electronica, frecventa este haosul; este elementul originar. Frecventa ca si entitate este omniprezenta, in stanga si in dreapta noastra, este primul sunet, iar in calculator este recreat dupa bunul plac: muzicienii electronici iau aceasta frecventa, ii dau propria interpretare, o cizeleaza, o muleaza dupa cum le zboara imaginatia. La fel cum sculptorii au lutul din care modeleaza sculptura, muzicienii electronici au Frecventa.

Cand vine albumul de debut? De unde va cumparam/ascultam/vedem in perioada urmatoare?

Momentan, suntem in plina munca de studio pentru primul album care e preconizat sa apara in primavara 2015. Pana atunci vom filma niste clipuri de prezentare pentru cateva piese deci fiti cu ochii pe pagina noastra de facebook.

Ne puteti gasi savurand o bere prin Cluj sau online, pe SoundcloudYoutube  si Facebook.

Baba Dochia poate fi ascultata si la Radio Cooperativa Urbana (singurul radio alternativ romanesc 100%) cu piesa Paza si protectie.