Anamaria Antoci (BIDFF): „Aș vrea să trăiesc într-o lume în care realitățile fiecăruia dintre noi să fie cât mai apropiate”

Anamaria Antoci (BIDFF): „Aș vrea să trăiesc într-o lume în care realitățile fiecăruia dintre noi să fie cât mai apropiate”

Pentru producătoarea Anamaria Antoci, Bucharest International Film Festival „marchează tranziția de la coregrafie și artele spectacolului la cinema și reprezintă ultimul proiect dintr-o activitate profesională care a definit-o timp de câțiva ani de zile, cea de manager de proiect cultural. BIDFF se traduce prin conturarea într-un produs cultural a unei pasiuni comune pentru film și dans pe care o împart cu Simona Deaconescu. Cea de-a șaptea ediție a festivalului propune scurtmetraje electrizante, filme documentare fabuloase, experiențe VR imersive, live video mapping, ateliere intensive și conferințe cu specialiști din domeniu, toate reunite sub tema Potential Worlds, în perioada 1-5 septembrie, în șapte locații din București.
Am stat de vorbă cu Anamaria Antoci, directoarea festivalului, despre acest proiect și provocările sale.

Cu studii și experiență de lucru în coregrafie și management cultural, Anamaria Antoci și-a început cariera în industria filmului în 2012. Primul lungmetraj produs a fost ILEGITIM, în regia lui Adrian Sitaru (2016, Berlinale Forum – Premiul C.I.C.A.E.), un film independent ce i-a adus Premiul GOPO pentru “Tânără Speranță”. Filmografia ei include o serie lungă de scurtmetraje și lungmetraje, printre ultimele titluri se află și MALMKROG de Cristi Puiu (2020, Berlinale Encounters), la care a contribuit în calitate de producător delegat. În prezent Anamaria lucrează la finanțarea următoarele filme de Andrei Ujică și Adrian Sitaru și la dezvoltarea unei prime mini-serii TV.
În 2015 Anamaria a fondat alături de Simona Deaconescu Bucharest International Dance Film Festival, iar în 2017 și-a deschis propria companie de producție de film, Tangaj Production. Anamaria este un producător activ pe piața europeană, făcând parte din cele mai importante rețele din industrie, precum EAVE, European Film Promotion – Cannes Producers on the Move, ACE Producers, Emerging Producers. Din 2016 este membru European Film Academy, iar în 2021 a devenit membru European Producers Club.

Activitate

Cele două meserii (n.r. producător de film și director de festival) au multe în comun, însă, nu prea se împacă pentru că se bat pe timpul meu. Ambele presupun multă muncă de organizare, comunicare și gestionare de relații interumane.

2021 și-a luat revanșa pe 2020. A fost foarte aglomerat pe partea de producție, de la două filme de lungmetraj care s-au filmat, la multe aplicații de finanțare și lansări de filme în cinema. Multe dintre evenimentele internaționale dedicate industriei de film se țin încă online, ceea ce a devenit foarte obositor. Mi-a fost foarte greu să renunț acum în august la deplasarea fizică la Sarajevo pentru CineLink (piața de co-producție) și să aleg participarea online. Însă, fiind cu două săptămâni înainte de începerea BIDFF, și după o vară foarte aglomerată, am preferat să particip virtual din birou. Zilele următoare voi fi prezentă la Lille la Series Mania, iar pană la finalul anului mai am în plan cel puțin două deplasări.

Provocările BIDFF

Festivalul nostru se bazează preponderent pe finanțări publice. Provocarea cea mai mare cu care ne confruntăm an de an, și chiar mai mult de la cea de-a 3-a ediție când am hotărât să mutăm perioada festivalului din noiembrie în septembrie, este de a implementa proiectul în lunile de vară. Răspunsurile de la finanțatori vin undeva prin mai – iulie, și abia atunci ne putem apuca serios ce treabă, când știm exact care sunt sursele pe care ne putem baza și dacă ne permitem să facem toate activitățile pe care ni le-am propus. Apoi începe un dans complicat, contra cronometru, între perioade de concediu, răspunsuri întârziate etc

Obiective și noutăți

Ce ne-am propus când am lansat festivalul a fost să familiarizăm publicul autohton cu genul filmului de dans. Țintă pe care aș zice că am atins-o, având în vedere publicul care a descoperit acest gen de film și i-a rămas fidel, revenind și crescând an de an. Și nu doar publicul s-a obișnuit, ci și creatorii de film și dans pe care am încercat să-i stimulăm încă de la prima ediție cu ateliere de dezvoltare și creație, astfel încât de la a 3-a ediție a festivalului am putut introduce în line-up-ul festivalului o competiție dedicată filmelor românești.

Potential Worlds și lumea ideală pentru BIDFF

Cred că astăzi mai mult ca oricând trăim cu toți în lumi diferite, în timp ce ne imaginăm din ce în ce mai mult potențialul unor lumi posibile. Ne creăm așteptări bazate pe ce vedem în lumea noastră mică, iar realitatea ne cuprinde cu acțiunile celorlalte lumi, lumile celorlalți. Și ne șochează, dezechilibrează, ne trimite automat în propria distopie. Aș vrea să trăiesc într-o lume în care realitățile fiecăruia dintre noi să fie cât mai apropiate, să nu mai fie „unii versus ceilalți”. Dacă realitățile ne-ar fi apropiate, atunci noi cei care organizăm am avea mai multă grijă să nutrim un spirit de comunitate, unde să ne completăm în loc să ne concurăm, iar tot într-o astfel de lume ar exista și acele autorități publice care ar face acel pas empatic și de înțelegere atât a nevoilor cât și a specificului domeniului cultural și nu ar înghesui perioadele finanțare în câteva luni forțând evenimentele să se canibalizeze între ele.

Tot în această lume posibilă, BIDFF ar putea avea o echipă care să lucreze permanent și doar pentru festival, ceea ce l-ar ajuta să se dezvolte. Într-adevăr, asta ar presupune ca această lume să beneficieze de surse și platformele de finanțare mai diverse.

Recomandări BIDFF 2021

Cele 9 lucrări incluse în expoziția BIDFF VR ‘21, care va avea loc între 3-5 septembrie la /SAC @ MALMAISON, sunt impresionante. Lucrările sunt realizate de artiști consacrați și au fost prezentate și premiate în cele mai importante festivaluri de film precum Festivalul de Film Sundance, Festivalul de Film de la Veneția sau Cannes XR.

Dintre titluri o să menționez lucrarea AWAVENA (regia Lynette Wallworth) care a avut premiera la Festivalul de Film de la Veneția în 2018, iar în 2020 a câștigat un premiu Emmy pentru noi abordări remarcabile în filmul documentar, și DAS TOTALE TANZ THEATER 360 (regia Maya Puig), lucrarea proiectată în cadrul Cannes XR în 2019 și inclusă pe lista cele mai bune 35 instalații VR ale anului de către revista Forbes.

O să recomand un titlu de film și un eveniment conex, ca să fie paritate.

Documentarul SISTERS WITH TRANSISTORS care se poate vedea vineri, 3 septembrie, de la 20:30 la Cinema Elvire Popesco – remarcabila poveste nespusă a femeilor pioniere din muzica electronică, compozitoare care au îmbrățișat mașinăriile și tehnologiile lor eliberatoare pentru a transforma cu totul modul în care producem și ascultăm muzică astăzi.

Și COSMOGONY, un performance digital live în care dansatori virtuali apar prin video mapping pe fațada Teatrului Odeon din București, pe 4 septembrie, de la ora 21:00.

Aș vrea ca publicul să știe că filmele de dans sunt despre orice și nu doar despre dans. Ca orice film, sau orice alt gen de film, filmele de dans propun tematici diverse, doar că aceste tematici sunt interpretate prin limbajul corpului.

Iar despre BIDFF, aș spune că ne propunem și facem tot posibilul să păstrăm ritualul întâlnirii cu publicul și să găsim formate care îmbină întâlnirea face-to-face cu lumea digitală.

***

Accesul la filmele din Competiția Internațională se realizează pe bază de bilete, achiziționate de pe platforma Eventbook. La Competiția Românească accesul publicului este gratuit.

BILETELE pentru toate filmele și evenimentele BIDFF sunt disponibile pe platforma Eventbook.

Trailerul oficial al festivalului:

***

foto credit: Maria Cîrstea

***