12 feb | Martin Creed la MARe. Vernisaj Thinking/Not Thinking

12 feb | Martin Creed la MARe. Vernisaj Thinking/Not Thinking

 

A fost Jeff Wall. Va fi Martin Creed. MARe/Muzeul de Artă Recentă continuă cu seria de premiere, aducând în București și-n România artiști care nu doar că au un indiscutabil renume international, dar care au intrat în istoria artei prin pionierat, prin impact și prin influență.

Marți, 12 februarie, ora 19:00, MARe/Muzeul de Artă Recentă, bdul Primăverii nr 15, București – vernisajul expoziției Thinking/Not Thinking , în prezența artistului, în care vor fi prezentate patru lucrări video, realizate de Martin Creed între 2006 și 2016.

”Martin Creed (1968) este o figură unică pe scena artei internaționale. La ora actuală fiecare artist își face de lucru în chip profesionist, într-o nișă bine definită, fiind dedicat preponderent unui medium, anumitor practici, proceduri și mesaje, unei imagini tip brand a ideii de artă pe care o întruchipează. Hiper-specializarea în arta contemporană a transformat adesea atît artiștii cît și publicul în veritabili experți ai vizualului codat.

Martin Creed se plasează, spectaculos, la antipodul acestei tendințe generale – el este deținătorul unei contra-expertize aiuritoare, practicînd, cu egal entuziasm și energie, nu doar pictura și arta video, ci și performance, sculptură, muzică, desen, text, instalații, acțiuni și artă conceptuală. Și nu face aceasta pe rînd sau din cînd din cînd, ci toate deodată și tot timpul, fără oprire. Lucrează în mediul digital, dar și cu pungi de plastic din supermarket, pictează pe pereți și pe pînză, dar și înregistrează albume de muzică sau montează instalații electro-mecanice, motorizate, ori se dedică trup și suflet unor acțiuni și performance în stradă.

Diversitatea artei sale nu are nimic din universalismul gen Leonardo da Vinci. Polivalența lui Martin Creed nu ține de acel tip de de cercetare scientistă, ci de o (regăsită, reinventată, retrăită) plăcere pur artistică de a folosi toate mijloacele specializate, dar fără a le acorda acestora dreptul de a-l înlănțui într-o formă dată. Martin Creed nu este adeptul unei tehnologii artistice sau al vreunei ideologii politice. El face artă cu toate tehnicile disponibile și cu cele mai deconcertante mesaje posibile, punînd astfel în criză locurile comune înrădăcinate în arta timpului, de la consecvența mijloacelor artistice folosite de către un artist la coerența mesajelor pe care le emite.

Martin Creed este excesiv și entropic, imposibil de închis într-o formulă. Opera sa este alcătuită din ”lucrări” (Works), așa cum se intitulează fiecare piesă în parte, indiferent că ea este tablou, film video, instalație sau performance, indiferent dacă are 5 centimetri, 5 minute sau 5 tone. Această nivelare arată veritabila direcție conceptuală a artei lui Martin Creed, care este libertatea, mai precis redarea integrală a plăcerii artistice de a fi liber în exprimarea oricărui conținut, în orice paradigmă stilistică imaginabilă.
Martin Creed a injectat plăcere în arta ajunsă adesea scolastică pompoasă. El a făcut din concepte materie, din gesturi operă și din viață artă. Pare puțin. Dar cînd totul e făcut atît de plenar și sincer cum face el, dă de gîndit. Mai mult. Sau mai puțin. Sau ambele. Intens.” (Erwin Kessler, curator).

Lucrările care vor fi prezentate în expoziție:
Work No. 503 Sick film, 2006, 35 mm, colour, sound. 1:6 minute
Work No. 1090 Thinking / Not Thinking, 2011, 1:39 minute
Work No. 1454: 1-100, 2012, 1:44 minute
Work No. 2656 Understanding, 2016, 3:11 minute.

INTRARE LIBERĂ