Înscrieri pentru platforma România Tradițiilor Creative

Înscrieri pentru platforma România Tradițiilor Creative

Lansată pe 25 mai 2017, în cadrul România Design Week, platforma România tradițiilor creative– se dorește a fi o mişcare strategică pe termen lung, care facilitează dialogul dintre meşteşugari, industrii creative care au ca sursă de inspiraţie tradiţia, antreprenori şi specialişti în patrimoniu cultural. Periodic, aceștia se vor întâlni în cadrul Forumului Tradiţiilor Creative, pentru a-și împărtăși modalități de a transforma tradiția într-un mecanism economic lucrativ, profitabil pentru păstrătorii săi, și atractiv pentru societatea contemporană, obișnuită să consume “fast” chiar și lucrurile care se savurează cel mai bine “slow”.

Proiectul – iniţiat de Muzeul Naţional al Ţăranului Român, în parteneriat cu DC Communication, Ordinul Arhitecţilor din România, Fundaţia Calea Victoriei şi Masterul de Studii Vizuale și Societate din cadrul SNSPA – se desfăşoară în intervalul 16 ianuarie – 31 octombrie 2017, cu sprijinul financiar al Administraţiei Fondului Cultural Naţional (AFCN).

„Urmărim astfel să lansăm un demers de recuperare a tradiţiilor care pot alimenta industriile creative pentru a deveni o resursă legitimă de economie modernă, cu capacitate de creştere şi creare de noi ocupaţii şi locuri de muncă” – Teodor Frolu, DC Communication.

La lansare au participat și șase reprezentanți ai unor proiecte în care design-ul şi meşteşugul s-au împletit cu succes, care au povestit cum s-au născut aceste proiecte și de ce: Ecopolis, DeltaCraft, Mesteshukar ButiQ, KraftMade, PATZAIKIN, Pro Patrimonio și Prodid.

Manifest. Un memoriu pentru viitor

În cadrul aceluiași proiect, tot aseară s-a lansat și manifestul România Creațiilor Creative – un memoriu pentru viitor, din care spicuim un fragment:

„Tradițiile creative” încearcă să identifice și să promoveze un domeniu de graniță, permeabil, care se învecinează cu industriile creative, cu diversele curente „etno”, etc., fără a se confunda însă cu acestea. Ceea ce îl distinge este ceea ce am putea numi în-zestrarea, adică modul particular în care este preluată și valorificată „zestrea” noastră tradițională. În locul unei raportări „orizontale”, de preluare, circulație și combinație a unor teme și motive (de pildă, tendințele „fusion” de la etno-fashion la etno- food sau etno-music), „tradițiile creative” au o abordare „verticală”, care caută sensul peren al arte-factelor acestei moșteniri și nu elementele ei componente. Nu tradiții prelucrate altfel, ci tradiții care produc altceva”.

Invitaţie de înscriere pe platforma #RomâniaTradiţiilorCreative

Odată cu lansarea platformei România Tradiţiilor Creative, s-a dat startul la înscrieri pentru realizarea unei baze de date, cu ajutorul căreia în septembrie se va organiza primul Forum la Tradițiilor Creative. Se caută proiecte produse care au la bază:

o O sursă tradițională de inspirație
o O modalitate creativă de valorificare a acesteia
o Un aport social / economic sustenabil

Înscrierile pentru platformă se pot realiza în perioada 25 mai – 18 iunie. Procesul de selecţie va fi finalizat pe 27 iunie, iar cei selectaţi vor fi contactaţi şi invitaţi să participe la eveniment. Pe 29 iunie, va fi făcută publică lista finală a celor 30 participanţi. În plus, toţi cei care se înscriu în categoria tradiţiilor creative vor fi promovaţi pe siteul nostru care se află în construcție în acest moment și care se va lansa la Forumul Tradițiilor Creative.Detalii și înscrieri, aici —> http://bit.ly/2rRiG8a

Scopul Forumului Tradiţiilor Creative

„Scopul principal al proiectului este de a crea un spațiu anual de prezentare, promovare și dezvoltare a unui domeniu încă difuz de activități și produse ce au în comun o abordare creativă a diverselor moșteniri tradiționale. De asemenea, proiectul vizează o schimbare de perspectivă în abordarea tradițiilor prin relativizarea opoziției clasice dintre „tradiție” și „modernitate”. Produs și creație a Modernității, tradițiile nu trebuie privite doar ca reminiscențe ale trecutului, ce trebuie conservate, ci și ca resurse ale viitorului, care trebuie promovate. Scopul proiectului este astfel și acela de a promova ideea de „modernitate a tradițiilor” – Vintilă Mihăilescu – antropolog, coordonator al proiectului.

Momentan ne găsiți pe FB.com/TraditiiCreative