Dumnezeu se îmbracă de la second-hand

19-teatrul-national-ion-luca-caragiale-bucuresti-dumnezeu-se-imbraca-de-la-second-hand-regia-ion-caramitru

Dumnezeu se îmbracă de la second-hand

De câte ori mă lovesc de frânturi de povești din perioada comunistă, încerc să-mi închipui cât de greu le-a fost oamenilor să se acomodeze mai ales în perioada naționalizării (sau mai degrabă a confiscării) și mai ales dacă au fost dintre cei care s-au trezit, brusc, într-o bună zi fără averea moștenită sau agonisită în ani. Niciodată n-am înțeles mecanismele comunismului de a distruge tot ce le ieșea bun în cale și niciodată n-am să înțeleg de unde aveau oamenii atâta dorință de a face rău sau atâta putere de a pleca capul până la pământ, aproape atingându-l.
Poate de acolo rămășițele de lașitate din vremurile noastre.
✦ Dumnezeu se îmbracă de la second-hand ✦ e o poveste fragmentată în mai multe timpuri, înconjurată de râsete și tristeți copleșitoare. Am redescoperit-o pe Teodora Mareș, o doamnă la fel de frumoasă și de delicată precum în tinerețile din Declarație de dragoste.

✦ Piesă românească în două acte, satiră învăluită în ritmurile valsului, “Dumnezeu se îmbracă de la second-hand” cu  Lari Giorgescu (Lae) și Dorin Andone (Buză) este o surprinzătoare poveste a unei familii traversând deceniile, și a unui pian de marcă, pe turnanta istoriei.

#Joi, 7 decembrie, 19.30, Sala Studio – TNB
BILETE —> https://goo.gl/KCiu6m

„O piesă cu o structură de text în puzzle, cel puțin așa am văzut-o eu”, ne încredinţează regizorul Ion Caramitru. “Povestea de bază este desfăcută în mai multe compartimente, reprodusă în mai multe epoci, refăcută abia în final pentru înțelegerea deplină a poveștii. Ca stil, are și un soi de umor frust și unul derivat, are foarte multe trimiteri într-o simbolistică ce sparge tiparele timpului și spaţiului”. Sau, altfel spus, „o scurtă istorie a României moderne povestită cu ajutorul unui pian fermecat”, cum spune autorul piesei.
Sunteţi aşteptaţi într-un decor aproape cinematografic, să vedeţi o comedie “de-a râsu-plânsu”, în pur stil românesc şi pe acordurile muzicii lui Chopin…

✎ “Spectacolul e antrenant: cei doi actori principali – două generaţii dar şi două talente bine reliefate, mai comic cel dintâi, mai liric cel de-al doilea, – îşi ţin spectatorii cu sufletul la gură.
Spectacolul e agreabil, cu muzică bună, animat cu scene comice în tristeţea aceasta a unei istorii, de fapt, tragice”.
Nicolae Prelipceanu, Revista Teatrul azi nr.1-2-3/2015 – Pianul lui Chopin și istoria României

✎ Ion Caramitru orchestrează armonios, în calitate de regizor, complicata structură a textului, folosind dispozitivul scenotehnic (turnanta) nu doar pentru schimbarea cadrelor ci şi pentru interferarea acestora atunci când vrea să facă din dialogul prezent-trecut o miză. Propune soluţii frumoase pentru identificarea momentelor istorice şi a episoadelor biografice.
(…) pot spune, potrivit reacţiilor sălii, că avem de-a face cu un succes, susţinut cu amuzament de cunoscutul marş triumfal al lui Radetzky care însoţeşte aplauzele la final”.
Doina Papp, Adevărul – Pianul călător şi istoria care nu ne dă pace


✎ Nu cunoşteam textul, deci nu ştiu câte dintre ideile spectacolului în forma lui finală aparţin dramaturgului, câte regizorului şi câte scenografei, dar e clar că amestecul epocilor prin rotirea continuă a încăperilor decorului reuşeşte să îmbine nu numai râsul cu plânsul, ci şi satira cu nostalgia, băşcălia cu sentimentalitatea, deprimarea cu hazul de necaz într-un joc de puzzle care este, la urma urmei, chiar o definiţie a istoriei”.
Ana Blandiana, Observator cultural – Ion Caramitru și procesul comunismului.

✦ Dumnezeu se îmbracă de la second-hand ✦

de Iulian Margu
Regia şi ilustrația muzicală: Ion Caramitru
Scenografia: Maria Miu
Light design: Chris Jaeger
Asistent regie: Patricia Katona
Asistent Scenografie: Diana Sav, Raluca Bordea
Consultant muzical: Mihai Ungureanu
Coloana sonoră a fost realizată cu sprijinul Centrului Cultural Media Radio România. Regizor muzical Florin Tudor.

Distribuţia
Lae: Lari Giorgescu
Buză: Dorin Andone
Eliza: Carmen Ungureanu
Elefteria: Teodora Mareş
Dimitrie: Armand Calotă
Elena: Fulvia Folosea
Manole: Eduard Adam
Iorgu: Ioan Andrei Ionescu
Teodora: Florina Cercel
Elena copil: Atyridis Ivana Alexandra
Jandarmii: Viorel Florea, Andrei Răzvan Călin.

Data premierei: 06.12.2014
Durata: 2 h / Pauză: Nu
Sala Studio


☛ Bilete: la Casa de bilete TNB, precum şi online.