Primul Open Air Street Art Museum din Romania

00b-street-art-athens-05-12

Primul Open Air Street Art Museum din Romania

Primul Muzeu de Street Art în aer liber / Open Air Street Art Museum din România, găzduit de Centrul Pop-Up din Bucureşti, (primul centru urban de lifestyle şi artă din ţară construit din containere maritime) s-a deschis publicului începând de luni, 4 noiembrie. 

Potrivit unui comunicat de presă remis Mediafax, Strada Şelari numărul 4, din centrul istoric al Bucureştiului, devine astfel destinaţia numărul 1 în materie de artă urbană şi entertainment, la Pop-Up Urban Lifestyle Centre.

De la originalitatea construcţiei până la destinaţia sa finală, Centrul Pop-Up îşi propune să aducă împreună, în acelaşi spaţiu, diversitatea vieţii şi a artei urbane contemporane. Fiecare container din care se compune centrul va descrie, ca într-un puzzle, punctele de interes pentru oricine se recunoaşte în profilul locuitorului urban: branduri cunoscute de lifestyle, magazine, spaţii interactive şi de loisir, dar, mai ales, street art.

Protagoniştii primului Muzeu de Street Art în aer liber din România (Open Air Street Art Museum), iniţiat şi găzduit de Centrul Pop-Up, sunt tineri artişti români cunoscuţi pentru creaţiile lor de artă urbană şi artişti care lucrează cu diferite medii şi care văd în street art o formă de exprimare puternică şi provocatoare.

Conceput ca un “performance in progress”, muzeul aduce în faţa publicului prospeţimea şi varietatea de tematică, limbaj şi tehnică a artei urbane din România. Un fenomen care, fără a părăsi strada, îşi găseşte un spaţiu amplu de manifestare liberă în Open Air Street Art Musem.

La Open Air Street Art Museum, bucureştenii îi pot descoperi la lucru – sau le pot adminra lucrările – pe câţiva dintre artişti români.

Alexandru Ciubotariu (născut în 1979), Ciubi sau Pisica Pătrată, este cunoscut pentru lucrările sale de street art şi bandă desenată. Celebrul său personaj, Pisica Pătrată, zâmbeşte din cele mai neaşteptate colţuri dinBucureşti, de pe ziduri, din librării şi spaţii de evenimente. A devenit şi personaj de carte, în albumul “Pisic apat rata”, primul album de street art din România, publicat la editura Vellant. Ciubi a participat la peste 80 de expoziţii şi intervenţii în România şi în străinătate, a iniţiat proiectul Muzeul Benzii Desenate şi a publicat în peste 60 de reviste de profil româneşti şi străine.

Angela Bontaş (născută în 1972) este, ca profil artistic, ceea ce se cheamă un artist complet. Cu studii de sculptură şi scenografie la Universitatea de Arte din Bucureşti, este interesată de pictură, desen, instalaţie, ambient şi performance. Are o afinitate specială pentru pictura în maniera desenului copilului, din convingerea că doar privirea copilului ne poate salva din deformarea percepţiei asupra realităţii. Angela Bontaş este unul dintre fondatorii Grupului Rostopasca, alături de care a participat la un număr impresionant de expoziţii internaţionale.

Kitră ( născut în 1981) aka Nicu Duţă este ilustrator, toydesigner şi street artist. A studiat grafica la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. Foloseşte medii de exprimare diverse, de la tehnologia digitală la pictură, desen şi obiect. Creaţiile semnate de Kitră aduc în atenţie identitatea individului în lumea contemporană. Despre propriile lucrări, artistul spune că sunt “psihedelico – experimentale, inspirate uneori din cultura tradiţională sau din cea urbană”. Preferă să nu îşi fixeze o direcţie vizuală prestabilită, pentru ca “procesul creativ să decurgă de la sine, natural”.

Allan Dalla este un artist pentru care arta urbană, graffiti-ul, pictura, instalaţia şi arta video sunt forme variate de exprimare a aceleiaşi energii care caută o cale de conciliere între realităţi diferite. Personajele lui Allan Dalla au migrat din universul imaginar al artistului, metamorfozând în fantezii colorate clădiri, pereţi şi porţiuni de spaţiu public din România.

Victor Fota (născut în 1989) este absolvent al secţiei de conservare – restaurare a Universităţii de Arte din Bucureşti şi este în prezent masterand al aceleiaşi universităţi. Concepte derivate din filosofia antică şi din fizica cuantică, o tehnică inspirată din pictura flamandă de secol 15 şi jocul transparenţelor colorate, acestea sunt câteva dintre elementele – cheie care, spune artistul, definesc propria artă ca reprezentare a “existenţei paralele a realităţilor”.

Andrei Vlad Toader (născut în 1985) este interesat de pictură, desen, grafică şi ilustraţie digitală. Cu studii de arhitectură şi design finalizate în 2010, Andrei lucrează ca art director într-o agenţie de publicitate. Vorbeşte despre lucrările sale ca fiind o căutare permanentă de a face vizibilă propria imagine despre realitate.

Zoiţa (născută în 1978), pe numele său complet Delia Oana Călinescu, este interesată de medii variate de exprimare, de la pictură la street art, de la artă video la performance. Un “artist nestatornic” în cel mai bun sens al cuvântului, Zoiţa se declară fascinată de stencil, dar foloseşte în aceeaşi măsură şi arta organică, hârtia sau camera video: “privesc lumea în culori, o reduc la tăcere prin alb şi negru şi apoi o las din nou să ţipe prin sunet, imagine şi culoare”.

Ortaku, aka Cornel Cristea, este un street artist pentru care “orice nu este artă urbană este un hobby”. Practică graffiti-ul sub formă de stencils şi paste-ups de mai bine de 10 ani, crede în viitorul artei urbane şi preferă ca lucrările pe care le realizează să vorbească singure despre… cine este şi ce face Ortaku.

Creaturi drăguţe – sub acest nume preferă să se prezinte Flavia, o artistă care şi-a propus “să pună câte o creatură cu ochi mari oriunde există un loc trist, gri, pentru ca cei care o pot vedea să prindă o picătură de culoare în drumul lor”. Despre street art, Flavia crede că, de la stickere, paste-ups până la bomb-uri sau tag-uri, toate formele de artă urbană ar putea schimba lumea dacă lumea le-ar accepta cu mai multă naturaleţe.

Glappy, aka Iulian Moldovan (născut în 1988), a studiat pictura murală la Universitatea de Arte din Bucureşti, iar recent a absolvit şi masteratul în aceeaşi specializare. Prin lucrările sale, care combină într-o manieră insolită arta mozaicului cu formele de street art, Glappy declară că îşi propune să atragă atenţia şi să remedieze imperfecţiunile spaţiului urban: “o artă decorativă tradiţională, cu o semnificaţie aparte, culturală şi spirituală, transpusă în limbajului artei urbane de astăzi”.

Curatori sunt Claudio Scorretti şi Irina Ungureanu.